Якщо охолодження автомобільного двигуна виконується за допомогою рідини, це означає, що в охолоджувальну систему входить термостат. Що таке автомобільний термостат, які різновиди приладу зустрічаються, а також, за яким принципом це пристрій функціонує?
Термостат, різновиди, принципи роботи
Автомобільний термостат – пристрій, що регулює температуру антифризу (тосола) в охолоджувальній системі двигуна. Завдяки пристрою прогрів двигуна прискорюється, а необхідний тепловий режим роботи двигуна досягається швидше.
головна функція термостата-виконувати блокування надходження антифризу в радіатор до розігріву мотора. охолоджуюча речовина не проходить через холодний двигун. При досягненні мотором температури, заданої в опціях (95 градусів за Цельсієм), термостат відкривається.
Завдяки регуляторної функції термостата двигун менше зношується, крім цього зменшується обсяг вихлопних газів.
Виготовляються автотермостати з міді та латуні. Принцип роботи укладений в невеликому циліндрі, розміщеному з боку пристрою і повернутому в бік двигуна. У циліндрі розташований восковий кульку, він плавиться по досягненню температури 82 градуси. Віск інженерами обраний не випадково – під дією температури він переходить з твердого в рідкий стан, сильно розширюючись при цьому.
Штир приєднаний до клапана і втиснутий в циліндр з воском. При розплавленні і розширенні воску він видавлює з циліндра клапан, одночасно відкриваючи його. Охолоджуюча рідина проходить крізь термостат. При зупинці роботи і охолодженні двигуна, віск холоне, знову переходить в твердий стан і закриває клапан.
Різновиди термостатів
Є кілька типів даного агрегату:
- Електронні-пристрої, в них контроль температури виконується з використанням спеціального електронного компонента, що змінює провідність.
- Механічні – такі пристрої при роботі не використовують електричні частини (контактні пари).
- Електромеханічні-прилади, що проводять вимірювання температур за допомогою контактних пар. У цій якості можуть виступати Капілярні трубки, Біметалічні пластини, мембрани, т. п.
Залежно від різновидів пристрою, працювати вони здатні в таких температурних режимах:
- високотемпературні (діапазон температур варіюється від 300 до 1200 за Цельсієм);
- середньотемпературні (варіація показників від 60 до 500 за Цельсієм);
- низькотемпературні (до 60 градусів);
- різновиди поломок термостатів.
Якщо автомобільний термостат заклинив в момент перебування в повністю закритому стані – причиною, швидше за все, став перегрів мотора. Це відбувається при будь-якій температурі навколишнього повітря (іноді навіть в мороз) і при всякому типі руху транспортного засобу.
Якщо клапан термостата відкривається не до кінця, охолодження виконується погано. Тоді мотор може перегрітися і «закипіти» – це залежить від способу експлуатації автомобіля.
При «зависанні» клапана термостата в частково або повністю відкритому положенні, мотор довго буде прогріватися до досягнення робочої температури. Взимку потрібний температурний рівень може бути не досягнутий.
Важливо знати! При справній охолоджувальній системі і при нульовій температурі навколишнього повітря до заданої робочої температури мотор прогрівається протягом 50 – 10 хвилин. При неповному відкритті температура в двигуні не підніметься вище 70 градусів.
Як дізнатися: чи працює автомобільний термостат?
Прогріваємо двигун машини до моменту, коли температурна стрілка злегка не досягає червоної зони. Після цього мотор вимикаємо, відкриваємо капот, знаходимо верхній радіаторний шланг. Він прикріплюється зверху і виглядає у вигляді гумового шланга чорного кольору, діаметром близько 5 сантиметрів. Після чого знаходимо нижній шланг – він виглядає також.
Доторкніться до шлангів (це потрібно робити вкрай обережно, оскільки вони можуть бути гарячими). Якщо датчик температури показує прогрів двигуна, але при цьому один шланг гарячий, а другий – холодний, найімовірніше закритий клапан в термостаті. Рідина охолоджуюча, в цьому випадку, не проходить через радіатор. Необхідно проводити заміну радіатора на новий агрегат.
Існує «народний» метод перевірки автомобільного термостата на працездатність. Покладіть прилад в посудину з кип’яченою гарячою водою (температура 100 градусів за Цельсієм). Далі дивимося – якщо клапан відкривається, термостат знаходиться в робочому стані. Якщо відкривання клапана не відбувається-виконуємо заміну пристрою на нове. Щоб перевірити працездатність термостата «народним» способом, необхідно попередньо зняти його з авто.
Виконуючи заміну термостата, завчасно дізнайтеся температуру, при якій клапан відкривається – цей показник може змінюватись. не Можна встановлювати автомобільний термостат, температура відкривання в якому дуже висока, оскільки є велика ймовірність перегріву автомобільного двигуна.
Далі відео про те як визначити чи працює термостат, не знімаючи його з автомобіля: