Зміст
При одному тільки слові “Суперкрос” у венах справжніх мотогонщиків закипає кров. Вони готові рватися вперед, падати, щоб знову підніматися і йти вперед, до перемоги.
Крос – унікальний вид гонок, не схожий ні на що інше. Люди, що приходять в цей спорт вже давно забули про те, що таке страх, біль і розчарування. Вони просто живуть цим.
Мотоцикли, створювані для цієї дисципліни, відрізняються від усього, з чим ви стикалися. Вони багато в чому схожі на ендуро, але розраховані на зовсім інший тип навантажень. Якщо звичайний ендуро розвалиться після чергового супер-стрибка, кросовий байк сприймає такі польоти, як щось звичайне і само собою зрозуміле.
Підвіска кросової техніки розрахована на подібні випробування. Вона має більш специфічні показники жорсткості і ходу. Тут діє маса обмежень, в тому числі за розмірами, типами матеріалів, масі. Це змушує конструкторів знаходити нові засоби досягнення мети. У цьому Мотокрос нагадує найпрестижніші автогонки Формула 1, в яких конструктор шукає лазівки в регламенті і створює черговий шедевр на колесах.
Перші гонки в цьому класі проходили ще на початку 20 століття. Але тоді вони ще не мали того успіху, який їх чекав 50 років по тому. Зараз, в 21 столітті вони все так само популярні, як раніше.
Кросові мотоцикли випускає кожна поважаюча себе компанія, починаючи від білоруського Мінська і закінчуючи родоначальниками всіх мотоциклів – німцями.
Не варто забувати і про такі компанії, як Husqvarna. Вони зовсім не здають позицій навіть не тлі сучасних Хонда, Судзукі, Кавасакі та інших топ-фірм.
В 2010 – 2013 вийшло відразу декілька відмінних моделей:
- TCR250R;
- TXC250R;
- CR50;
- CR65.
Всі згадані крос мотоцикли мають ряд переваг. По-перше, це міцна рама. Тут мало хто може з ними змагатися. По-друге, надійна підвіска.
Втім, ціна на пристойний кросовик теж часто далека від бюджетної. Китайський металобрухт в розрахунок не беремо. Дешевий і якісний кросовик, це такий же міф, як алігатори в міській каналізації.
Є моделі, які коштують трохи дешевше, але мотоцикл для мотокросу – не те, на чому можна економити. Зрештою, від його якості багато в чому залежить ваше життя, і краще не ризикувати.
На хорошому кросовому байку одна вилка стоїть, як половина китайського мотоцикла.
Історія мотокросу
Вперше гонки по пересіченій місцевості на спеціально підготовлених мотоциклах пройшли в 1908 році. Це не було стандартне спортивне змагання. Мотоциклісти брали участь у так званій «гонці за лисицею», в якій їх завданням було показати перевагу мотоцикла над конем. Завдання так і не було виконано, а з 13 машин, що брали участь в заїзді, до фінішу успішно дісталися лише двоє. Тому, ще довгий час не було явної переваги мотоциклів.
Перші мотокроси проводили у Франції, але успіху вони тоді не мали. Занадто великі дистанції і занадто низька видовищність. Тому робили невелике коло і масовий старт. При цьому в США і СРСР цієї тенденції не слідували, через велику кількість учасників.
У Радянському Союзі в 1928 році відбулася спартакіада, в ході якої пройшов 100-кілометровий мотокрос. А в 1936 пройшов перший моточемпіонат. Знаковим став 1957 рік, коли в Расторгуєво провели традиційний мотокрос на 1,3 км.
Перші мотоцикли, які брали участь у заїздах, зовсім не були традиційно крос. Це були серійні заводські моделі дорожників, лише трохи підігнані під більш суворі умови. Саме це і ставало причиною виходу машин з ладу в ході заїздів.
Це поступово навело розробників на думку про створення спеціальних моделей з захищеним вихлопом, більш надійною рамою, спеціалізованою підвіскою, і колесами, здатними винести подібні навантаження, падіння та інші нюанси мотокросу.
Збільшення ходу вилки і маятника дало чималий ефект. Підвіска стала куди адекватної реагувати на їзду по бездоріжжю, стрибки та інші моменти.
Двигуни дорожників замінили легкими і потужними двотактниками. Такий мотор завжди робився одноциліндровим.
Створили і спеціальну гуму, що застосовується виключно в мотокросі. Електростартер замінили кікстартером, а акумулятор прибрали зовсім.
Основні конструкційні зміни відбулися в 80-е роки. Сидіння, бак, підвіска – стали більш зручними. Відправився в минуле барабанне гальмо, що змінився легким і зручним дисковим. А ще мотоцикли для мотокросу отримали водяне охолодження двигуна замість повітряного.
В 90-е набули чинності нові закони, пов’язані з екологічними нормативами для автомобілів і мотоциклів. Тому знову з’явилися 4-тактні мотори. Але тепер вони вже були набагато менше, легше, а надійність істотно зросла.
Мотоцикли для кросу вважаються спортивним інвентарем, тому права на водіння не потрібні, на них немає бічних дзеркал, а самій техніці заборонено рух по дорогах загального користування.
Лідери виробництва
На сьогодні світовий ринок остаточно визначився з топ-списком компаній, що випускають техніку для мотокросу. З п’яти лідерів, чотири – родом з Японії.
Це Судзукі, Кавасакі, Хонда і Ямаха. Але це зовсім не означає, що інший світ стоїть осторонь, лише спостерігаючи за гонкою лідерів. Кросовий мотоцикл Хонда, або Ямаха – мрія будь-якого сучасного гонщика.
Від Європи варто відзначити такі компанії, як BMW (Husqvarna тепер частина концерну), Aprilia (Італія), Ossa (Іспанія), Praga (Чехія).
На жаль, в цьому списку немає вже легендарного Цундаппа і DKW. Перша компанія скасована в 80-ті і дісталася китайцям, а друга припинила існування в 1966.
Ці кросові мотоцикли фото яких прикрашають музеї мотоспорту, зараз стали прикладом для багатьох виробників.
Чемпіонати з мотокросу
У світі проводиться ряд найпрестижніших змагань з цієї дисципліни, в різних класах.
-
- Найбільший з них – FIM Motocross World Championship, проводиться з 1957 року і організований федерацією мотоспорту. Проходить в 3 класах-МХ1, МХ2, МХ3. Гонка триває в середньому близько 40 хвилин.
- AMA Motocross Championship – американська першість з мотокросу. Засноване в 1972 році.
- Motocross des Nations – кубок націй. Одне з найстаріших змагань. Проходить з 1947 року.
- British Motocross Championship-Британська національна першість.
Мотокрос у Радянському Союзі
В СРСР Мотокрос входив до числа найпопулярніших видів спорту. Звичайно, він не міг зрівнятися з футболом і хокеєм, але залишався масовим і успішним. Перші офіційні чемпіонати в країні почали проходити ще в 50-і роки. У 1954 відбулося перше міжнародне змагання. У 1956 мотоклуб СРСР став частиною міжнародної федерації.
У Союзі проводилися непогані кросові мотоцикли ціни яких всіх влаштовували, але основу спорту становили Ява і СZ. Саме на цій техніці виступали радянські спортсмени на міжнародному рівні.
Вперше радянський гонщик Геннадій Моїсеєв перемагає в загальносвітовій першості в 1974 році. До цього не вдавалося піднятися вище 3 сходинки.
Зазвичай радянські гонщики брали участь в заїздах тільки на вітчизняній техніці, або мотоциклах, вироблених в соцкраїнах. Але траплялися і казуси, як з тим же Мойсеєвим. У спортсмена не було можливості виступити на чеському мотоциклі. Його просто не встигли привезти. У результаті, щоб не зніматися зі змагань, він погодився на пропозицію команди КТМ виступити на австрійській техніці. Це принесло йому перемогу в 1974, 1977 і 1978 роках.
Сучасні кросові мотоцикли
У наш час існує величезна кількість моделей від провідних виробників.
Об’єм двигуна варіюється від 50 см3 і більше. Одним з найпопулярніших класів за обсягом є кросовий мотоцикл 250 кубів. 250-кубову техніку випускають все, починаючи від М1NSK і закінчуючи Кавасакі, або Husquarna (BMW). Цей обсяг популярний і серед дорожньої техніки, а в мотокросі йому і зовсім немає рівних.
Хоча, не варто применшувати гідності інших. У класі кросові мотоцикли 125 кубів теж є чимало цікавих моделей.
На відміну від Мото Гран при, техніка для мотокросу зазвичай випускається серійно, але є і унікальні мотоцикли для заводських команд, які виробляються з певними змінами в конструкції, що відрізняють мотоцикл від стандартного.
Сучасний кросовий мотоцикл купити легко. На нього не потрібні права, він ніде не реєструється. Ціни на таку техніку дуже різні. Багато хто воліє купити техніку з невеликим пробігом. Але найчастіше купуються моделі 80-90 років, які приводяться в потрібний стан самостійно. Це обходиться дешевше покупки нового «японця».
Деякі ризикують, купуючи китайську техніку. Але якість багатьох деталей в ній залишає бажати кращого. Навіть нові запчастини для кросових мотоциклів з Піднебесної далекі від надійності. Тому залишається або збирати, або брати машину 1996-2000 років.
Деякі народні умільці збирають їх мало не по частинах, фарбують, тюнінгуют і продають за непогані гроші. Часом, бак приїжджає з одного кінця країни, а двигун-з іншого. Так збираються деякі легендарні мінські машини періоду розквіту заводу.
Популярність мотокросу
Будь-які мотогонки, навіть самі незвичайні, знаходять в світі відгук. А мотокрос – змагання з багатою і дуже цікавою історією, має величезний, багатомільйонний фан-клуб по всьому світу. Чемпіонати збирають мільйони на трибунах і біля блакитних екранів.
Багато компаній виступають спонсорами подібних змагань. І далеко не завжди вони пов’язані з мотоциклами.
Великі компанії-виробники мають свої заводські команди з мотокросу, ралійних гонок, на кшталт Дакар. Продаж кросових мотоциклів завжди був вигідним заняттям. Щорічно серії оновлюються, з’являються нові. Компанії змагаються не тільки на треку, але і в технологіях. Ця конкуренція відмінно впливає на технологічний прогрес в індустрії.
Кросові мотоцикли відео. Техніка 70-90 років. Жива історія: