Навчання дросельної заслінки – технічний термін, з яким зовсім недавно довелося познайомитися власникам сучасних транспортних засобів. Ця процедура проводиться на авто, обладнаних ЕБУ (електронний блок управління) у випадку нестійкої роботи двигуна на холостому ходу по ряду причин, які будуть розглянуті нижче.
Перші ЕБУ (або контролери) почали встановлюватися ще в кінці 80-х років. При цьому відкриття кута дросельної заслінки (ДЗ) залежало від сигналів з датчиків і положення педалі газу, яке змінювалось разом із силою натискання водієм педалі.
Сучасні авто обладнані електронними акселераторами, на яких встановлені електронні датчики. Саме з них і зчитуються дані про ступінь натискання (вугіллі) на акселератор. Відповідна інформація подається на блок управління. Однак навчання ДЗ проводиться і на авто, обладнаних педалями газу, що передають зусилля на дросельну заслінку механічно.
У більшості сучасних авто європейського, американського і японського виготовлення встановлені обидві системи.
Ознаки адаптації дросельної заслінки
Дросельна заслінка в сучасному вигляді є одним з останніх вузлів, що зазнали Електронної модернізації. Замість механічних тяг на ній встановлюється компактний електродвигун, який є виконавчим елементом.
Сигнал на нього надходить безпосередньо з датчика дросельної заслінки. В комплексі ця система дозволяє коректно керувати двигуном, вчасно подаючи необхідний обсяг паливної суміші в камери згоряння. Ознак, за якими слід приступити до налаштування положення дросельної заслінки, кілька.
Наприклад, при різкому відпусканні педалі газу мотор не виходить на режим холостого ходу і глохне, також може відбуватися наступне:
- нестабільна робота мотора на холостому ходу;
- значне «зависання» оборотів в районі позначки в 1,5 тисячі;
- провали обертів при наборі потужності;
- загоряння на приладовій панелі табло «CHECK ENGINE»;
- скрутний пуск при заводці на “холодну”;
- відсутність відгуку при натисканні на педаль газу.
Залежно від типу двигуна може спостерігатися незначна втрата потужності, наприклад, у моторів з конфігурацією V8. Також практично завжди збільшується витрата палива. Особливо часто ці ознаки з’являються на автомобілях з пробігом 30 тисяч км і більше, обладнаних турбонаддувом.
Причини
Найбільш поширеною причиною, при якій слід провести адаптацію, є наслідки обслуговування дросельної заслінки. В результаті експлуатації в цьому вузлі відбувається утворення великої кількості відкладень, тому після промивання положення дросельної заслінки змінюється, а ЕБУ продовжує подавати сигнали про її стан до профілактики.
Згодом відбувається природний знос резистивного шару потенціометра датчика і рухомих елементів дросельної заслінки, в цьому випадку після адаптації найчастіше буде потрібно його заміна. Потрібно провести навчання в разі внесення змін в настройку ЕБУ (чіп-тюнінг), особливо якщо проведені операції по збільшенню потужності двигуна.
Процедура виконується з використанням спеціальних програм на комп’ютерному обладнанні або без них (строго певний порядок, який буде розглянуто нижче) залежно від марки авто. Автоелектрики повинні врахувати особливості моделі, року випуску, тип встановленого ЕБУ на транспортному засобі.
Необхідність обслуговування
Процедуру профілактики не слід проводити при відсутності очевидних причин. Перед початком потрібно уважно оцінити стан дросельної заслінки. Якщо на ньому немає явних ознак смолистих відкладень і ділянок закоксования, тоді причина нестабільної роботи може критися в іншому.
Також врахуйте пробіг авто. Фахівці рекомендують вдатися до промивання не раніше ніж через 100 тисяч км. Але на деяких авто, наприклад, Форд Фокусі може знадобитися виконати промивку вже через 30 тисяч км пробігу.
Слід знати, як почистити дросельну заслінку, щоб досягти бажаного результату. Для цього потрібен спеціальний розчин-очищувач карбюратора, наприклад, Abro Carb & Choke Cleaner або аналогічні засоби. Вузол потрібно обов’язково демонтувати, тільки в цьому випадку можна досягти максимального ефекту, інакше нагар залишиться всередині трубок. Роз’єднайте від дросельної заслінки всі патрубки щоб отримати хороший доступ до вхідної частини вузла.
Знімайте нагар делікатно, використовуючи чисту ганчір’я або м’яку щітку. Не докладайте зайвих зусиль, Ви можете пошкодити заслінку. Внутрішні елементи покриті тонким шаром молібдену, який початківці автолюбителі приймають за шкідливі відкладення.
Наслідки завзятої очистки можуть бути різні, рухому частину заслінки почне закушувати або навпаки, в закритому положенні вона почне пропускати повітря. В цьому випадку без ремонту дросельної заслінки обійтися не вийде.
Навчання дросельної заслінки холостому ходу
Після промивання вузла або перепрошивки ЕБУ слід навчити дросельну заслінку холостому ходу. Для цього виконайте наступні умови:
- проконтролюйте напругу на АКБ при відключеному двигуні, воно повинно становити не менше 12,9 в;
- температура охолоджуючої рідини повинна бути в діапазоні від 70 до 100 градусів;
- кермо повинен знаходиться в нейтральному положенні;
- масло в КПП має бути прогріте;
- всі електричні споживачі відключені;
- ручка АКПП в положенні Р.
Недотримання вищевикладених вимог призведе до некоректної роботи двигуна, тому вони обов’язкові до виконання. Після прогріву двигуна необхідно:
- на 10 секунд вимкнути запалювання;
- переконатися, що педаль акселератора знаходиться у верхньому положенні;
- встановити ключ в положення ON на 3 секунди (двигун не заводити);
- 5 разів протягом 5 секунд натиснути до упору педаль газу, Востаннє відпустити її;
- по закінченню 7 секунд натиснути до упору педаль газу і дочекатися, поки табло «СНЕСК ENGINE» не буде безперервно горіти;
- витримавши паузу 3 секунди, відпустіть педаль газу.
Спробуйте завести авто, спробу допускається повторити неодноразово. При стійкій роботі газаніте кілька разів, холостий хід повинен повернутися в допустимий діапазон.
Порядок навчання дросельної заслінки з використанням ПК і автомобільних програм має свою специфіку, яка залежить від марки авто та ін Тому докладно описувати весь процес не має сенсу. Але попередньо вам потрібно встановити на ПК спеціальне програмне забезпечення, наприклад, VAG-COM для групи авто VAG (або інше) і драйвера. Далі слід стандартний для всіх порядок з’єднання:
- включення запалювання;
- з’єднання ПК з діагностичним роз’ємом авто інформаційним проводом;
- запуск ПЗ на ПК;
- проведення тесту;
- отримання інформації про готовність до подальшої роботи – напис: «Адаптер до роботи готовий».
Слідуючи спеціальному алгоритму, ви зможете провести узгодження ДЗ і ЕБУ в режимах “заслінка повністю відкрита/повністю закрита” для автомобілів як з електронною, так і механічною педаллю газу. У цьому випадку навчання дросельної заслінки проводиться при прогрітій машині і дотриманні вищевикладених вимог.