Коробка передач є одним з найбільш важливих вузлів транспортного засобу. Без нормального функціонування даного елемента їзда на автомобілі буде не просто складним, але і може привести до різних непередбачуваних ситуацій, які несуть загрозу життю та здоров’ю водія, пасажирів, а також інших учасників дорожнього руху. Саме тому важливо вчасно виявити несправність коробки передач.
Про основні ознаки зносу синхронізаторів в МКПП і інших поломки вузла ми і поговоримо зараз.
Особливості роботи механізму
Перш ніж обговорювати ознаки несправності коробки передач, слід зрозуміти, як даний вузол функціонує взагалі. Призначення КПП зводиться до того, щоб змінювати крутний момент, а також передавати його від силового агрегату на колеса. За допомогою коробки передач можна на необмежений термін роз’єднувати ці елементи.
У разі механічної трансмісії крутний момент змінюється поступово (роль ступені грають дві взаємодіючі шестерні). При цьому для кожного ступеня характерний свій показник передавального числа. Коли водій змінює положення важеля, шестерні рухаються по валам, після чого зчіплюються один з одним. Саме це і дозволяє здійснювати зміну режимів роботи транспортного засобу. Несправності МКПП призводять до того, що автомобіль стає непридатним для експлуатації, або ж її використання буде утрудненим.
Що призводить до поломки вузла
Як правило, несправності КПП виникають у випадку:
- неправильної експлуатації транспортного засобу (неякісне масло, різке перемикання важеля, агресивна їзда);
- природного зносу;
- неякісного ремонту (включаючи і використання неоригінальних комплектуючих);
- механічних пошкоджень.
Все це може привести до того, що виникнуть несправності механічної коробки передач.
Як визначити поломку МКПП
Зрозуміти, що вузол непридатний, можна по ряду характерних симптомів. З основних ознак несправності КПП можна виділити наступні:
- сторонні шуми з вузла;
- утруднене перемикання передач;
- мимовільне вимкнення конкретної передачі;
- протікання масла.
Зараз ми поговоримо про кожну ознаку поломки коробки передач (механіка).
Шум у коробці передач
Найпоширеніший симптом поломки. Як правило, до неполадки призводить:
- низький рівень масла. В результаті, мастило не здійснюється належним чином, елементи вузла труться, що і викликає виття. Якщо ви почули шуми через кілька сотень тисяч км пробігу, то це природний процес, тому що просто долийте масла;
- поломка підшипника (в цьому випадку звук з’являється при натисканні зчеплення);
- знос шестернею. Тут необхідно повністю міняти запчастини, ремонту шестерні не підлягають;
- вироблення ресурсу диференціала. Зрозуміти про це можна по вібрації КПП на високих швидкостях.
Варто також відзначити, що деякі моделі ВАЗ випускаються з дефектом, який призводить до виникнення сторонніх звуків в коробці.
Проблеми з перемиканням коробки
Такі ознаки несправності механічної коробки передач свідчать про дефекти синхронізатора. Водночас, не варто поспішати з ремонтом вузла. Спочатку варто перевірити справність механізму вибору ступенів, а також зчеплення. Крім того, до проблем з перемиканням може призвести:
- заїдання троса;
- погано відрегульований механізм вибору швидкостей;
- люфт куліси важеля.
При виявленні подібних несправностей краще відразу відправитися в сервісний центр. Якщо продовжувати їздити з поломкою, дуже скоро це призведе до повного вироблення ресурсу синхронізаторів.
Крім того, під час розбирання вузла слід придивитися до шестерням, муфтам і вилок.
Передачу вибиває
У разі сточування шліців муфти та зубців на шестернях, при відпусканні педалі акселератора можливо мимовільне вимикання передачі. При подібній несправності коробки передач слід перевірити:
- правильність установки підшипника проміжного вала;
- шток і вилки перемикання швидкостей;
- подушку коробки передач (при зносі вона буде зміщуватися);
- трос;
- кріплення корпусу (можливо, воно послабилося).
Підтікання масла
Ще одна популярна ознака поломки коробки передач (механіка). Подібний симптом виникає в силу:
- зносу сальника вала;
- пошкоджень пильовика внутрішнього ШРУСа;
- ослаблення болта контрольного отвору.
Також варто перевірити сапун МКПП. Якщо він забитий, масло почне текти в силу підвищеного тиску.
Перевірити рівень масла на більшості автомобілів можна, відкрутивши контрольний отвір. Допускається відхилення від норми на 0,5-1 см. в іншому випадку необхідна доливання робочої рідини.
Висновок
Важливість нормальної роботи коробки передач зрозуміла для всіх. Водночас, в силу тих чи інших причин вузол може вийти з ладу. Перераховані вище ознаки несправності МКПП допоможуть вам визначити, коли слід зайнятися ремонтом даного елемента. Не варто тягнути з вирішенням проблеми, інакше під час їзди можуть виникнути непередбачені ситуації.
Дивимося відео про можливі несправності механічної коробки передач: