Зміст
Одним з ключових складових системи контролю над силовим агрегатом автомобіля, виступає датчик температури охолоджуючої рідини, принцип роботи якого зводиться до постійного стеження за станом мотора. Варто зазначити, що для коректної роботи транспортного засобу, дуже важливо, щоб функціонування датчика відбувалося в нормальному режимі. При збоях в роботі вузла, висока ймовірність поломки самого двигуна, а також виникнення різних непередбачених ситуацій на дорозі.
Про те, як працює датчик температури охолоджуючої рідини, а також що потрібно знати про діагностиці даної системи, ми і поговоримо зараз.
У чому суть такого елемента
Обговорюючи принцип роботи датчика температури охолоджуючої рідини, слід сказати, що прабатьком цього пристрою виступало термореле, яке можна побачити на деяких старих силових агрегатах (наприклад, на моделях K-Jetronic).
Пристрій і принцип роботи датчиків температури охолоджуючої рідини сучасного типу припускає наявність термістора (резистора, що може вимірювати опір, виходячи із змін температури). Контроль над станом рідини відбувається безперервно.
В якості матеріалу для їх виготовлення використовується оксид нікелю (рідше беруть кобальт).
У разі збільшення температури, на подібних з’єднаннях зростає число вільних електронів, що призводить до зменшення опору.
Як правило, максимальний показник опору можна виявити в разі вимкненого двигуна (або ж холодного силового агрегату). Варто зазначити, що робота датчика температури охолоджуючої рідини неможлива без сполучення з джерелом електричного струму. На прилад подають напругу, що буде зменшуватися при зміні опору. ЕБУ контролює дані змінами, завдяки чому і може визначати температуру охолоджуючої речовини.
Де розташований даний прилад
Перш ніж вирішувати, як підключити датчик температури охолоджуючої рідини, необхідно зрозуміти, де ж це пристрій знаходиться взагалі. Виглядає даний елемент як невеликий прилад із пластику з різьбленням з металу. Завдяки останній, датчик закріплюють на випускному патрубку головки циліндра. Пристрій встановлено так, щоб безпосередньо контактувати з охолоджуючим складом. В результаті, при сильному скороченні рівня складу, покажчик температури охолоджуючої рідини може фіксувати кілька неточні дані.
У ряді автомобілів встановлюють два подібних датчика. Як результат, один з них стежить за температурою рідини при її виході з мотора, а другий – при виході з радіатора.
Як зрозуміти, що пристрій вийшов з ладу
І так, ми розібралися як влаштований датчик температури охолоджуючої рідини. Тепер же слід позначити основні симптоми несправності даного елемента:
- постійно горить лампа, що свідчить про неполадки мотора;
- сильно зросла витрата пального;
- присутні певні проблеми з движком (поганий пуск, нестабільність роботи на холостому ходу, мимовільні зупинки тощо);
- помилки, які виводить ЕБУ (код може змінюватися, виходячи з особливостей конкретної моделі транспортного засобу).
Виявивши такі проблеми, слід відразу ж замінити датчик. Коштує такий пристрій досить недорого, так що ніяких проблем з цим не повинно виникнути. Щоб більш точно переконатися в наявності проблеми, можна провести ретельну діагностику.
Методи перевірки працездатності пристрою
Якщо ви знаєте принцип роботи датчика температури двигуна, то провести його діагностику не складе праці. Для початку слід перевірити пристрій на наявність корозії.
Саме іржа є ключовою причиною того, що елемент виходить з ладу.
Також варто оглянути прилад на момент наявності механічних пошкоджень. Якщо ніяких видимих деформацій не виявлено, приступаємо до більш ретельної діагностики.
Перший варіант передбачає використання електрочайника і электротермометра. Перш за все, за допомогою термометра, заміряємо температуру в чайнику з холодною водою. Приєднуємо до датчика мультиметр, а потім кладемо пристрій в чайник. Заміряємо показання, після чого починаємо нагрівати воду, фіксуючи дані з ключових точок (крок становить 5 градусів Цельсія). Порівнюємо отримані результати з нормативними показниками.
Якщо у вас немає термометра, здатного виміряти високу температуру, можна обійтися і без нього. Так як вода не може нагріватися вище 100 градусів, доводимо її до точки кипіння, після чого міряємо датчиком опір. Воно повинно досягати 177 Ом.
Враховуючи похибки, отриманий результат повинен скласти в районі 210-180 Ом.
У разі, коли показники значно відрізняються від нормативних, значить, прилад вийшов з ладу, так що йому потрібна заміна.
Відео про те, як перевірити датчик температури:
Що маємо у підсумку
Отже, ми обговорили принцип роботи датчика охолоджуючої рідини. Як можна бачити, даний прилад є досить простим. Водночас, від його функціонування багато в чому залежить працездатність силового агрегату. Таким чином, при виявленні ознак поломки датчика, необхідно відразу ж його замінити. Зробити це можна як самому, так і звернувшись за допомогою в професійний сервісний центр.
Відео про температурних датчиках автомобіля: