У кожного пішохода в житті настає переломний момент, коли він з цього самого пішохода перетворюється в автолюбителя. У рідкісних випадках автомобілі виграються в лотереї та розіграші, трохи частіше автомобілі даруються, але в основному їх доводиться купувати за свої кровні, витративши чимало часу на вибір моделі.
Якщо вибір стоїть між червоненькою і біленькою, великою або маленькою, то не варто витрачати дорогоцінного часу на вивчення цього тексту. Ну а в разі, якщо ви чітко визначилися, що седани, хетчбеки, купе це не ваше, І було б непогано в гаражі спостерігати красень кросовер або навіть позашляховик, то цей текст для вас перетворитися в джерело корисної інформації.
Від 16 і вище…
На ринку автомобілів кросовери стають все більш популярними. Попит зростає, виробники збільшують пропозицію, ринок розширюється, а черга на деякі моделі можна і до року чекати. У чому ж їх особливість? Зовні кросовер нагадує легкий позашляховик. Це і збільшений кліренс, і повний привід, Габарити, навіть витрата палива буде такою ж. В умовах міста ви можете стати підкорювачем бордюрів, не бояться легких заметів, коли несподівано випаде сніг в середині зими, а комунальники будуть не готовими.
Говорячи про кліренс, не можна чітко встановити певні рамки. Є навіть Категорія мікрокросоверів на кшталт Chevrolet Tracker, який більше на седан скидається. Його дорожній просвіт не перевищує 16 см., це чудовий варіант для шосе, та й в місті його компактність виручає, але на полі з горбилями і ямами йому робити нічого. Трохи вище дорожній просвіт у Opel Mokka – 19 см, у RAV4 — практично 20 см, Range Rover E-Vogue і Subaru Forester підносяться над дорогою на 21,5 см, кліренс у Volvo XC60 досягає 23 див.
Звичайно, з такими цифрами цьому сімейству автомобілів далеко до повноцінних позашляховиків, у яких просвіт становить не менше 30 см. але не кліренсом єдиним визначається вибір авто. Позашляховик обов’язково має посилену рамну конструкцію і два ведучих моста.
Постійний і підключається привід
Величезну роль, важливу в плані безпеки має система приводу автомобіля. У лінійці кросоверів можна зустріти будь-яку комбінацію:
-
- авто з переднім приводом;
- авто із заднім приводом;
- перші два варіанти з повним приводом, що підключається.
Вибір цілком і повністю залежить тільки від власника. Він повинен розуміти, в яких умовах буде експлуатуватися автомобіль, і приймати відповідне рішення. Враховувати ми будемо тільки об’єктивні чинники, тому як суб’єктивні змушують нас їздити взимку на мотоциклах, а в магазин за хлібом на позашляховиках. Так от, в умовах активної шосейної їзди на великі відстані, коли кліматична зона не підкидає сюрпризів доцільно придбати задньопривідний паркетник.
Експлуатація автомобіля виключно по місту вимагає маневреності, і в цій ситуації як не можна краще підійде передній привід. Вага двигуна тримає передню вісь під постійним навантаженням, поліпшуючи зчеплення з дорожнім покриттям, відповідно повороти керма стають значно чутливіші. При цьому ціна буде відчутно менше в порівняння з повнопривідними моделями.
Але, що б ми не говорили, а народ любить «на всяк випадок» обзавестися автомобілем з підключається повним приводом. Їх ще називають part-time приводи. У старіших моделях друга вісь підключалася в ручному режимі, коли, наприклад, необхідно подолати ділянку з брудом або снігом, або обмерзле покриття. У сучасних автомобілях система сама вирішує, коли підключати другу вісь. У ситуації, коли на передньому приводі колеса починають пробуксовувати, автоматика через муфту включає другу вісь, врівноважуючи зусилля. Їзда на повному приводі постійно згубно позначається на таких системах і часто призводить до їх виходу з ладу.
Вибираємо «правильний» кросовер
Вище вже йшлося про вибір автомобіля в залежності від умов експлуатації. Але на цей вибір впливає і ціна, і обслуговування, і вартість матеріалів. Важливим фактором завжди буде ненажерливість автомобіля.
Починаючи від 500 тис. рублів, можна доглянути вітчизняний Нива Шевроле або Patriot з механікою або придивитися до азіатським Hover. Не на багато дорожче будуть коштувати Renault Duster. Розташовуючи більшою сумою (700-900 тис. рублів) можна розглядати варіанти KIA, Suzuki, Nissan, Mitsubishi і т. д.
Перед покупкою слід визначитися з об’ємом двигуна, який впливає не тільки на розмір транспортного податку, але і на споживання палива. Наявність підключається повного приводу в порівнянні з однопривідним варіантом може дворазово збільшити апетит Вашого залізного коня.
Коли вирішені питання операційних витрат, буде не зайвим походити по салонах, посидіти за кермом різних представників паркетної братії, відчути габарити, керованість, подумати про стоянковому місці.
Від розміру початкового бюджету буде залежати набір опцій Вашого майбутнього автомобіля, який може відбитися на комфорті, якості та безпеки їзди. Але при цьому не варто скидати з рахунків водія, який завжди залишається запорукою цієї самої безпеки. Більш того, манера їзди, агресивність на дорозі може набагато більше збільшити обсяг споживаного бензину, ніж наявність повного приводу.
Закриваючи тему витрати палива, варто згадати, що більшість двигунів кросоверів повнопривідних або передньопривідних, не мають потужних моторів. Швидше мова піде про дволітровий двигун, який видасть 120-200 конячок. Якщо брати середній показник, то для змішаного циклу адекватна цифра складе 8-9 літрів на сотню. Для дизелів будуть інші цифри, але і вартість їх виходить далеко за рамки бюджетного автомобіля з повним приводом, нехай і не завжди чесною.
Повний привід не завжди повний
Багато з вас зараз будуть здивовані, деякі збентежені і роздратовані. Все тому, що не кожен при покупці позашляховика або кросовера вникає в технічні деталі і нюанси. Відбувається це з різних причин. Одні просто довіряють виробнику і рекламним слоганам, для інших слова піввісь, диференціал і гідромуфта звучать, як з космічної галузі. Виявляється, переважна більшість автомобілів із заявленим повним приводом такого не мають. Як же так виходить? Зараз розберемося. Умовно можна виділити наступні типи приводів:
- Part Time;
- On Demand;
- Full Time City;
- Full Time Everywhere.
А тепер докладно про кожного, щоб бути в темі і не потрапляти на гачок автодилерів.
Повний привід Part Time ніби як і повний, але по факту, більшість часу автомобіль їздить на задньому приводі. В екстремальних погодних умовах на слизькій трасі, на легкому бездоріжжі водій підключає привід на передні колеса, причому на малі відрізки часу. Всьому виною відсутність міжосьового диференціала. Постійна їзда в такому повнопривідному режимі загрожує швидким виходом з ладу трансмісії автомобіля. Ось і виходить, що за ціною хорошого позашляховика ви їздите на великій махині з заднім приводом. Назвати таке придбання раціональним буде складно.
Варіант On Demand за принципом схожий з попереднім, але його можна назвати інтелектуальним, якщо хочете, це розумний автоматизований Part Time. У звичайних умовах ви за кермом передньопривідного позашляховика, але якщо датчики фіксують пробуксовку коліс, то автоматом частина крутного моменту перекидається на задню вісь або навпаки. На жаль, автоматика спрацьовує з певною затримкою і може не встигнути допомогти водієві. Якість такої системи безпосередньо залежить від ціни.
Виробники заявляють, що такий «повний привід хороший для зими і засніжених доріг. Але факт залишається фактом, більшість часу, ви їздите на звичайному паркетник з приводом на один міст, не більше.
Якщо ви при купівлі свого залізного коня все ж попорпалися в статтях і на форумах і вибрали автомобіль з міжосьовим диференціалом, який не блокується відносно передньої і задньої осі, то ви отримаєте справжній Full Time привід для міста. Відсутність блокування міжосьового диффа буде згубним для їзди по бездоріжжю. А от в умовах міського руху ви завжди будете їздити на повному приводі, відчуваючи себе в безпеці навіть на слизькій дорозі.
А ось кросовери і позашляховики з Full Time системою — це ті самі справжні повнопривідні автомобілі з блокуванням міжосьового диференціала. Не має значення, де ви будете експлуатувати його: у місті, на шосе або в поле, ви завжди можете бути впевнені в повному приводі. Головне не забувати, виїжджаючи на риболовлю на стильному кросовері, що на ньому немає рамної конструкції, противоподкатных брусів, особливої підвіски і в умовах жорсткого офф-роада він просто не впорається. Повний привід, навіть постійний, -ще далеко не гарантія суперпроходимости.
Ось тепер вже зрозуміло, що повний привід може бути чесним і нечесним. Кросовери з постійним або підключається повним приводом сумлінно будуть служити і виконувати свої функції. Ну а якщо ви придбали автомобіль з приводом на одну вісь, з другої, що підключається через муфту при пробуксовці, то ви стали володарем самого нечесного повного приводу, який хіба що на невеликих гірках допоможе.
Лідери повного приводу
Для внесення ясності варто відзначити, що далеко не кожен повнопривідний кросовер може пересуватися по пересіченій місцевості або по агресивному бездоріжжю. З цієї причини їх краще називати не позашляховиками,»позашляховиками”. Така собі золота середина.
До цієї категорії автомобілів можна віднести:
- Land Cruiser;
- Nissan Patrol (хоча, остання серія вже йде без переднього моста);
- Лада 4х4;
- Niva Chevrolet;
- Land Rover;
- Range Rover;
- Prado;
- Sequoia;
- Subaru.
Бути чи не бути повного приводу?
Кожен сам повинен відповідати на подібне питання на стадії планування покупки автомобіля. Живучи в регіонах, де сніг лежить більшу частину часу, де природні умови не дають побачити комфортних асфальтних доріг — це навіть не питання. Наявність хорошого повнопривідного позашляховика це необхідність. Але живучи в центрі цивілізації, де кругом асфальт, нехай не завжди якісний, де сніг взимку більшою мірою чиститься, переплачувати за повний привід немає сенсу. Звичайного кросовера з середнім кліренсом і повним приводом вистачить цілком. Він ще й на бензині допоможе заощадити.
А для любителів гострих відчуттів можна взяти в оренду міцний рамний позашляховик з височенним кліренсом і поганяти на спеціальних трасах, де ямки і калюжі вітаються, і чим вони глибші, тим краще!
Далі відео про те, який краще купити кросовер за мільйон рублів: