Ще в старі добрі 60-ті роки почали випускати на Ярославському заводі 8-ми циліндрові V-е мотори, які відомі по серії ЯМЗ 238. Конструкція цих моторів досить проста, тому мотори надійні і служать довго без особливих проблем. Працюють на солярці, їх встановлювали в такі вантажівки, як МАЗ, КамАЗ, КрАЗ і Урал. До речі, буксирування вантажівки – не такий простий процес, тому краще не доводити до поломок під час руху. Сьогодні мова піде про такий важливий момент, як регулювання клапанів ЯМЗ 238.
Пристрій ГРМ ЯМЗ 238
Влаштований ГРМ цього мотора досить просто і має такі особливості:
- верхнеклапанная компоновка ГРМ;
- распредвал розміщений в нижній частині розвалу блоку;
- клапан і распредвал пов’язані системою «роликовий штовхач-штанга-коромисло»;
- є підналадковий пристрій передавального важеля.
Для чого потрібно регулювати клапанний механізм і підготовка до регулювання
Так як деталі двигуна ЯМЗ 238 під час роботи нагріваються, то вони схильні пружному розширення. Тому періодичне регулювання клапанів потрібна для того, щоб клапана максимально щільно прилягали до сідла в нагрітому стані. Крім цього, треба пам’ятати, що під час роботи мотора з’являються і такі особливості:
- тепловий зазор, у якого збільшилися розміри погіршить роботу камери згоряння, також деталі ГРМ швидше зносяться;
- якщо зазор буде занадто малий, то не буде щільного з’єднання між сідлом головки блоку циліндрів і клапаном, це призведе до погіршення характеристик двигуна, також збільшиться ризик прогару клапанів.
Для початку треба вимкнути подачу пального, відключити ТНВД можна, повернувши скобу Куліси вниз, вона встановлена в корпусі регулятора частоти обертання.
Підготовка до регулювання клапанів:
- дати мотору охолонути до 30 градусів;
- зняти клапанну кришку;
- перевірити наскільки добре затягнуті осі коромисел ГРМ, спочатку це зусилля знаходиться в межах 120-150 Нм.
Треба перевірити дійсні величини теплових компенсаторів»
Як стверджує виробник цього мотора – регулювання клапанів потрібна в тому випадку, якщо величини теплових компенсаторів вийшли за межі 0,25-0,30 мм, Щоб точно заміряти зазори 2-х клапанів кожного циліндра, треба дочекатися, коли настане такт стиснення, а далі треба:
- сфокусуватися на першому циліндрі;
- за годинниковою стрілкою (якщо дивитися на радіатор з боку передньої частини авто) провернути колінвал;
- також за годинниковою стрілкою з того ж боку, до того моменту, поки не закрився впускний клапан (поки не завершився такт всмоктування), тобто торець, який контактує зі носком коромисла, повинен піднятися в саму верхню точку;
- продовжувати крутити колінвал ще на 1/3 обороту або 120 градусів в тому ж напрямку.
Визначити номер циліндра можна так:
- дивитися на вентилятор з боку передка авто;
- самий ближній циліндр зліва – це перший;
- ближній циліндр праворуч-п’ятий;
- самий лівий-4-й циліндр, а самий правий-8-й.
Прокручувати колінвал можна так:
- спереду прокручувати колінвал накидним ключем за кріплення шківа;
- ззаду за маховик крутити спеціальним воротком.
Розмір зазору можна визначити по товщині щупа, який поміщається між торцем клапана і припливом коромисла. Клапана не вийде відкоригувати, якщо щуп з товщиною 0,25 вільно входить, а вже щуп з товщиною 0,30 входить з натягом. Приблизно все те ж саме треба робити і під час тюнінгу Москвича, якщо в ньому потрібне регулювання клапанів.
Перед регулюванням клапанів на моторі ЯМЗ 238 треба притиснути передають важелі, коромисла:
- циліндри 1-4, які з правого боку, їх випускні елементи притиснути до торця осі, а впускні деталі – до упорної шайби;
- з циліндрами 5-8, які знаходяться на лівій частині головки блоку – треба навпаки притискати.
Регулювання клапанів ЯМЗ 238
Якщо величина зазору вийшла некоректна, то треба зробити такі дії:
- на регулювальному гвинті послабити гайку, вона знаходиться на іншому кінці коромисла;
- далі треба між торцем «запірного елемента» в камері згоряння і важелем вставити щуп з необхідною товщиною;
- потім треба крутити гвинт за допомогою викрутки до того моменту, коли з’явиться необхідна величина теплового компенсатора;
- щоб гвинт далі не крутився, треба гайку затиснути;
- ще раз перевірити величину зазору і якщо вона не підходить, то треба буде знову виконати дії вище.
Далі налаштовувати клапанний механізм треба в порядку 5-4-2-6-3-7-8, в положенні, коли закритий впускний канал циліндра + 120 градусів за годинниковою стрілкою. В кінці треба заново перевірити зазори на кожному клапані. Тут вже допускається коливання в межах 0,20-0,35 мм., завдяки неточностям деталей ГРМ.
В самому кінці треба:
- запустити мотор і послухати чи немає стукотів;
- подивитися в якому стані прокладки і при необхідності поміняти їх;
- встановити на своє місце кришки ГБЦ.
Якщо чутні характерні дзвінкі стуки в час роботи двигуна – це означає, що доведеться все ще раз перевірити ще раз, кожен клапан і інші вузли ГРМ.
Підсумуємо
Перекриваємо подачу пального, знімаємо клапанну кришку, перевіряємо затяжку осей коромисел ГРМ. Потім регулюються впускний і випускний клапани мотора в такому діапазоні: 0,25-0,3 мм. і такий повинен бути порядок регулювання клапанів ЯМЗ 238:
- треба обертати колінвал за маховик або за шків, в такт стиснення виставити клапана кожного циліндра;
для перевірки зазору треба вставити щуп між торцем клапана і важелем, який гойдається; - відпустити гайку підналадочного гвинта;
- потім поставити щуп;
- треба крутити гвинт, що дозволить домогтися необхідного показника теплової компенсації;
- закрутити гайку;
- знову за допомогою щупа перевірити величину зазорів, і якщо треба, то процедуру повторити;
- продовжити налагодження в такому порядку: 5-4-2-6-3-7-8;
прокрутити колінвал і заново перевірити величину зазорів, може бути в межах 0,20 – 0,35 мм; - включити мотор і послухати, чи немає стукотів;
- поставити на місце кришку ГБЦ.
А далі відео про регулювання клапанів ЯМЗ 238: