У 2001 на Заволзькому моторному заводі почали випускати новий тип двигунів – ЗМЗ 409. Подібні силові агрегати досі встановлюють майже для всіх автомобілів, вироблених в Ульяновську. Мотор є спадкоємцем силового агрегату ЗМЗ 406, в той же час, його не варто розглядати як наступний щабель еволюції.
Більшою мірою це-паралельний етап розвитку моторів ЗМЗ. Хоча ряд нововведень, що проявили себе з гіршого боку, допрацювали в новій моделі. На даний момент існує велика кількість модифікацій силового вузла, при цьому його постійно модернізують.
Конструкційні особливості
Ще на перших етапах розробки попередньої версії ЗМЗ (406) всі розуміли, що створити двигун, який буде однаково актуальним для всіх машин, навряд чи вийде. Тим не менш, мета була поставлена, так що до неї почали прагнути.
Таким чином, в моторі бачили величезний потенціал, який би дозволяв не тільки постійно його покращувати, але і створювати на базі 406 силового агрегату нові пристрої. Особливо це актуально для габаритних і великовагових транспортних засобів, яким необхідний великий момент вже з низьких обертів. Проте, дана модель не могла забезпечити таких показників. В результаті, на світ з’явилися ЗМЗ 405 і 409, які відрізнялися своїми підвищеними обсягами.
Так само як і попередник, 409 двигун відрізнявся шатрової камерою згоряння, чотирма клапанами на циліндр наявністю свічок в центральній частині, а також мікропроцесорним управлінням запалюванням та системою вприску пального. Для експлуатації потрібно бензин марки А-92, рівень стиснення дев’ятий.
Для виготовлення головки блоку використовують алюмінієвий сплав. При цьому вона лита. В перші періоди, використовували одну головку для всіх різновидів силових агрегатів. Проте, з часом мотори зазнали модернізацію, в результаті змін кожен двигун отримав свою головку. Якщо говорити про 409 моделі, то в цьому випадку її зробили на порядок менше (вага знизився на 1,3 кілограма), при цьому в ній немає каналів холостого ходу. До того ж, зробили электронноуправляемый дросель. Крім того, виробники позбулися:
- регулятора холостого ходу з власним каналом;
- дросельного патрубка;
- датчика положення заслінки.
До того ж, більше не було потреби функції підігріву дроселя, так що позбулися також і від патрубків, що відповідали за охолодження дроселя. Зате додали кріпильні елементи для передньої моторної кришки (їх можна знайти біля головки).
Двигун ЗМЗ 409 УАЗ Патріот: технічні характеристики
Якщо говорити про ключові особливості моделі, то варто підкреслити наявність гідравлічних компенсаторів теплових зазорів (інша їх назва звучить як гидротолкатели). Таким чином, регулювати клапана немає ніякої потреби. Газорозподільний механізм двовальний. На впуск і випуск є окремі вали. Оскільки їх роблять з чавуну, елементи відрізняються своєю надійністю.
Привід валів залишився незмінним, він здійснюється через двоступінчасту ланцюгову передачу і проміжний вал, в той же час гидронатяжители змінилися (вони виконані зірочками). Це одне з найважливіших нововведень, оскільки тепер для власників автомобілів з 409 двигуном (УАЗ Хантер, Патріот і т. д.) набагато простіше проводити самостійне поліпшення агрегату. Але для того, щоб бути цілком справедливим, важливо сказати, що натяг на черевику також мав своїх шанувальників, оскільки конструкції такого типу дешевші та простіші для ремонту.
Циліндр дещо виріс в діаметрі. Якщо раніше він досягав 9,2 сантиметрів, то тепер цей показник становить 9,55 див. Аналогічна деталь використовується і для 405 моделі, де обсяг силового агрегату 2,46 літра.
Щоб наростити обсяг в 409 моделі змінили хід шатуна. При цьому 405 двигун придумали дещо раніше, так що всі основні несправності, які там виникали, були усунені при випуску 409 модифікації. В результаті, різних недоліків тут в рази менше.
В процесі виготовлення коленвала використовують виключно чавун, маркований як ВЧ60, при цьому його монтують на 5 опорах. Самоподжимающиеся сальники застосовують в якості ущільнювачів на обох кінцях елемента. Як самі опори, так і кришки, що до них приєднуються, проходять спеціальну обробку і підгонку. В результаті, кожна з них повинна бути встановлена строго в конкретному місці. Підшипники робляться зі сплаву сталі та алюмінію. Фактично, вони залишилися такими ж, як у більш старому аналогу. Щоб зменшити деформацію вала під дією відцентрової і згинаючої сили, використовується чотири противаги. Діаметр корінних шийок-6,2 см, шатунних – 5,6 см.
Особливості шатунів:
- сталеві ковані;
- перетин-двотавровий.
В принципі, все точно так само, як і в разі інших моторів з даної лінійки.
В процесі виробництва поршнів використовують алюміній. Оснащені 3 кільцями (2 компресійних і 1 маслосъемное). У днище можна знайти вибірки, в силу яких попереджається можливість зіткнень поршнів і клапанів під час порушення фаз газорозподільного механізму. Варто відзначити, що поршні тут не такі, як у інших моделей.
Якщо говорити про особливості системи змащення двигуна УАЗ 409, то вона є повнопотокової комбінованої. Процес змащення підшипників і втулок відбувається під силою тиску, а ось на стінки циліндрів мастило розбризкується. В якості насоса використовується односекційне шестерний пристрій, яке залишилося колишнім. Не спостерігається ніяких змін і з боку привода насоса.
Що стосується системи охолодження, то вона є:
- рідинної;
- закритого типу;
- з наявністю розширювального бачка;
- тип циркуляції – примусовий.
Сильно нагадує 406 модель, при цьому змінилися канали (за формою і розташуванням). Що стосується вентиляції картера, то вона закритого типу, проходить в примусовому порядку. Весь процес здійснюється за допомогою розрідження у впуску. Якщо ж говорити про нові модифікації, то гази тут втягуються прямо в ресивер.
Запалювання тепер відрізняється мікропроцесорним управлінням. При цьому принцип його функціонування дещо відрізняється від звичного для Заволзьких моторів(1-3-4-2).
Ресурс двигуна УАЗ Патріот
Варто відзначити, що даний силовий агрегат, як заявляють виробники, буде служити 200-250 тис. км. проте, ці дані мають відношення виключно до ідеальних умов, яких в реальному житті не буває. Оскільки основні автомобілі, які комплектуються подібним мотором, відносять до класу позашляховиків, то і умови експлуатації тут явно не найпростіші (для тих же, хто любить згасати по бездоріжжю, можна сміливо ділити цю цифру на 1,5-2 рази). Як і інші силові агрегати з лінійки, є можливість провести 3 капітальних ремонту до того, як силовий пристрій повністю вичерпає свій ресурс.
Сфери застосування
Такий пристрій відрізняється своєю поширеністю. Найбільш затребуваний мотор на автоконцерні ВАТ УАЗ, який, разом з іншими агрегатами, встановлює його на своїх найпопулярніших моделях авто. Зокрема, сюди відносять: Барс, Хантер, Буханець, Карго, УАЗ Патріот – 409 двигун можна побачити на цих і багатьох інших транспортних засобах від вітчизняного виробника.
Ключові модифікації
В принципі, за мірками ЗМЗ, випускати силовий агрегат почали не так вже й давно. Водночас, за цей термін було виготовлено досить багато модифікацій даного мотора. В основному, всі ці зміни спрямовані на те, щоб усунути дрібні неполадки, а також поліпшити споживчі якості пристрою. Таким чином, в самому останньому двигуні УАЗ Патріот 409 (двигун ЄВРО 4) дотримуються всі екологічні стандарти такого типу. При цьому виробник явно не має наміру зупинятися на досягнутому. В результаті, незабаром можна буде очікувати вдосконалену модель, яка буде виконана виходячи з EURO 5.
Серед основних різновидів 409 моделі варто виділити:
- 409.10. Вона виготовлена так, щоб повністю задовольняти вживання Євро 2. В конях потужність досягає 142,8;
- 4091.10. Виробництво почалося в 2007. Екостандарт вже вище (Євро 3). Здатний видавати 125 конячок. Встановлюють в автомобілі, які прийнято називати «буханець»;< / li>
- 4911.10. Випуск стартував у 2012 році. Використовується там же (Буханки і пуголовки). Потужність теж не змінилася. Головне нововведення-наявність датчика абсолютного тиску, а також зубчастого ланцюга приводу ГРМ;
- 40904.10. Йде на сучасні позашляховики. Тут також є датчик абсолютного тиску. 142,8 кінських сили;
- 40905.10. Нічого нового немає, єдине, тепер функціонує відповідно до EURO 4.
Невеликий підсумок
Отже, автолюбителі, які віддали свою перевагу торговій марці УАЗ, вже не один рік чекали оновлення силового агрегату в позашляховиках та інших автомобілях. Частково, 409 модель виправдала ці очікування. З одного боку, можна багато сперечатися про те, що мотор не ідеальний, але з іншого, – свої обов’язки він виконує дуже навіть непогано. Відмінні показники крутного моменту, можливість недорогого ремонту (навіть своїми руками), висока надійність і доступність комплектуючих – все це говорить на користь такого силового агрегату.
У той же час, є у нього і деякі недоліки. Перш за все, тут мова йде про погану еластичність під час подорожей по бездоріжжю. Та й утримувати його дорого, адже поганий бензин і неякісне масло більше не підходить. Крім того, процес ремонту ускладнився, хоча і надскладним не став.
Зате бере пального менше, в роботі більш передбачуваний і, якщо його своєчасно обслуговувати, не треба буде ніяких проміжних підрядків. До того ж, виділяться відмінний потенціал для подальшого удосконалення, в тому числі і по частині екологічності.
Підбиваючи підсумок, варто сказати, що ЗМЗ 409 – не самий ідеальний варіант для важких рамних позашляховиків. У ньому зустрічаються різні неполадки і пробої в роботі. У той же час, можна сміливо сказати, що він – вдалий варіант, якщо ви вибираєте модель, в якій би непогано поєднувалася прийнятна ціна і досить гарні характеристики. Незважаючи на те, що він багато в чому успадковує попередні версії ЗМЗ, дана модель силового агрегату вийшла нової і самобутньою. І це стосується не тільки паспортних даних, але і характеру двигуна.
А далі відео огляд головки блоку циліндрів мотора ЗМЗ 409: